Jumaat, 21 Januari 2011

Hati, Jagalah Hati.

Bila hati bersih, maka bersih pula akhlaqnya..
Bila hati bercahaya, maka mulialah cara bicaranya..


Bila hati sihat, maka terjagalah lisan ucap katanya..

Bila hati selalu terjaga dlm Nurr`Nya, maka baiklah semua jalan-jalan hidupnya...

semoga dengan RahimNya kita bisa memperolehi hati yang bersih, bercahaya, sihat dan selalu terjaga dalam Nur-Nya. Agar nantinya kita mendapatkan akhlaq yang bersih dari karat-karat jahiliah yang tersisa, bicara yang mulia, lisan yang terjaga dan jalan hidup kita belaka. Insya'Allah.. Amin3 Ya Allah.. Berdoalah saudaraku seiman dan seperjalanan dalam menuju Allah..




Rasulullah S.A.W bersabda:
” Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda tetapi kekayaan itu sebenarnya ialah kaya hati “
Kaya hati bermaksud hati yang tenang, lapang dan merasa cukup dengan apa yang dimiliki – bersyukur dengan apa yang ada, sabar dengan apa yang tiada.

Allah.. kurniakanlah kami kekayaan hati. itu sudah cukup bagi kami. Agar nantinya kami merasa cukuplah hanya Engkau bagi kami. amin3 ya Allah..



Hati manusia yang terisi dengan al-Quran seperti gelas yang terisi air. Sejuk hati dan tenang sentiasa. Bila diuji mudah sahaja kembali kepada Allah kerana tautan hatinya berdasarkan kalam Allah. Lantas keyakinannya hanya diletakkan kepada penciptanya.

Subhanallah.. 
Ya Allah jadikanlah hati kami, hati yang basah dengan kalamMu yang mulia.. Kami ingin merasa sejuk dan tenang sentiasa ya Allah.. 
Istajibillahumma dua' ana ya Allah.. T_T

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...